v

Gymnasieskola

Gymnasieskola

I Örnsköldsvik finns två gymnasieskolor
som kommunen har ansvaret för.
De är Nolaskolan och Parkskolan.

I gymnasieskolan får eleverna välja
vad de vill studera.
De får välja ett program.
Det finns program där eleverna lär sig ett yrke.
På de utbildningarna kan eleverna välja att även läsa ämnen
som gör att de får grundläggande behörighet till högskola.
Andra program är mer teoretiska.
De riktar sig till elever som vill läsa fler ämnen
som ger en bredare behörighet
för att studera vidare på högskola eller universitet
när de har gått ut gymnasiet.

Det finns också anpassad gymnasieskola.
Den motsvarar den tidigare gymnasiesärskolan.
De anpassade gymnasieutbildningarna är på Parkskolan.

Kontakta gymnasieskolan

Vill du ringa till Nolaskolan
är telefonnumret 0660-889 42.
Parkskolan har telefon 0660-883 80.

Vet du inte vilken skola du ska kontaka
kan du skicka e-post till
gymnasium@ornskoldsvik.se

Friskolor

I Örnsköldsvik finns friskolor
som har gymnasieutbildningar.
Privata företag eller föreningar driver friskolorna.

Höga kustens teoretiska gymnasium
och Örnsköldsviks praktiska gymnasium
är friskolor med olika program.

Hampnäs gymnasium riktar sig till elever
som har neuropsykiatriska funktionsvariationer.
Dit räknas till exempel ADHD,
Aspergers och Tourettes syndrom.