Viktig information om coronapandemin

Det är du och jag som har makten över viruset - tillsammans kan vi minska smittspridningen. Läs mer om hur Örnsköldsviks kommun hanterar coronapandemin.

Förskola

Kommunen ser till att det finns barnomsorg.
Barnomsorg betyder att någon tar hand om barnen
när föräldrarna arbetar eller studerar.

Förskola är en sorts barnomsorg.
På förskolan får barnen lära sig olika saker.
De tränar också att samarbeta med andra.
Förskolan är till för barn mellan 1 och 5 år.

Förskolan är öppen på vardagar
oftast mellan klockan 6 på morgonen
och klockan 18 på eftermiddagen.
I kommunen finns en förskola som har öppet
på helger och nätter
för föräldrar som arbetar då.

Föräldrarna betalar
för att barnen ska få gå på förskola.
Hur stor avgiften blir
beror på hur mycket pengar föräldrarna tjänar.

Om du tillhör den finska eller samiska minoriteten
kan du ansöka om att ditt barn
ska få ta del av förskoleverksamhet
på finska eller samiska.

Allmän förskola

Alla barn som har fyllt 3 år har rätt
att delta i förskoleverksamhet
i 15 timmar varje vecka.
Det gäller även om föräldrarna
inte arbetar eller studerar.
Allmän förskola kallas den rättigheten
och den är gratis för alla barn.

Så här söker du plats på förskola

Vill du söka förskoleplats till ditt barn
ska du göra det i god tid.
Ansök 4 månader
innan du behöver platsen.

Vill du ha mer information
eller ansöka om förskoleplats
hittar du kontaktuppgifter här:

Bor du i Domsjö, Gene, Hörnett,
Sund eller Svedjeholmen
då ska du ringa telefon 0660 - 26 51 55.

Bor du i Banafjäl, Björna, Gideå, Hemling,
Husum, Idbyn eller Trehörningsjö
då ska du ringa telefon 0660 - 26 51 55.

Bor du i Arnäsvall, Gimåt, Gullänget,
Högland eller Skärpe
då ska du ringa telefon 0660 - 26 51 55.

Bor du i Bonäset, Centrala Örnsköldsvik,
Järved eller Sörliden
då ska du ringa telefon 0660 - 26 52 83.

Bor du i Bjästa, Köpmanholmen eller Sidensjö
då ska du ringa telefon 0660 - 26 52 83.

Bor du i Billsta, Haffsta, Myckling,
Själevad eller Överhörnäs
då ska du ringa telefon 0660 - 26 52 83.

Bor du i Bredbyn, Gottne, Mellansel,
Moliden, Norrflärke, Skorped eller Solberg
då ska du ringa telefon 0660 - 26 52 83.